ЯК ПЕДАГОГАМ ОРГАНІЗУВАТИ ВЗАЄМОДІЮ З БАТЬКАМИ ДІТЕЙ З ООП
ЯК ПЕДАГОГАМ ОРГАНІЗУВАТИ ВЗАЄМОДІЮ З БАТЬКАМИ ДІТЕЙ З ООП
Категорія дітей з особливими освітніми потребами збільшується щороку і вражає своєю неоднорідністю. Педагоги починають зосереджуватись на опрацюванні і розумінні як психологічних особливостей розвитку дітей даної категорії, так і корекційних аспектах реалізації інклюзивного навчання.
Але також важливо займатись побудовою тісної співпраці педагогів і батьків з метою успішного впровадження інклюзивного навчання і соціалізації дитини.
ЧЕК-ЛИСТ ДЛЯ ПЕДАГОГІВ ІНКЛЮЗИВНИХ КЛАСІВ / ГРУП
Батьки дуже хотіли б мати здорову дитину.
Батьки потребують підтримки і допомоги.
Батьки звинувачують себе у неповноцінності дитини.
Батьки мають своє бачення щодо допомоги для їхньої дитини.
Батьки потребують постійної комунікації.
Батьки не достатньо чітко окреслюють перспективу дитини.
Робота з батьками потребує системного супроводу.
Взаємодія педагогів з батьками – це не просто обмін інформацією. Це:
сумісна дія кількох об’єктів або суб’єктів, при якій результат дії одного з них впливає на іншого, і змінює його поведінку;
форма взаємозв’язку між людьми, суть якої полягає у зворотньому діянні одного на іншого;
сумісна дія для успішного результату.
НАПРЯМКИ СПІВПРАЦІ З БАТЬКАМИ, ПІД ЧАС ЗНАЙОМСТВА З ДИТИНОЮ З ООП
Коли педагог дізнається, що в нього в класі / групі буде дитина з ООП, перше, що варто зробити:
вивчити висновок інклюзивно-ресурсного центру;
познайомитись з батьками дитини з ООП.
На перших порах є певні аспекти, на які варто звертати увагу, а саме:
емоційний стан;
поведінкові реакції;
способи комунікації;
особливості режиму дня;
особливості у харчуванні / одязі;
минулий досвід навчання / виховання;
інтереси;
друзі;
потреба у допомозі;
адаптаційні можливості: оточення, середовище;
медичні рекомендації;
побажання / запит батьків.
НАПРЯМКИ СПІВПРАЦІ З БАТЬКАМИ, ПІД ЧАС РОБОТИ З ДИТИНОЮ З ООП
Під час роботи з дитиною вчителям потрібно звернути увагу на такі моменти:
гнучкість розкладу занять;
самосвідомість / «Я-концепція»;
успішний досвід навчання;
інтереси: позашкілля, гуртки, спортивні секції;
друзі - соціометрія;
потреба у допомозі асистента вчителя /дитини, батьків;
адаптаційні можливості: зміст навчання, навчальні предмети;
практичне використання набутих вмінь та навичок;
розуміння батьками стратегії і цілей навчання.
ЯК ПЕДАГОГУ ЗІБРАТИ НЕОБХІДНУ ІНФОРМАЦІЮ:
Інформативні бесіди;
анкетування;
опитувальники;
гугл-форми.
Такі інструменти дозволяють отримати впорядковану, визначену інформацію, яку потрібно зберігати.
Відео та аудіо нарізки;
портфоліо;
дошки досягнень.
Таким чином можна прослідкувати прогрес дитини. Батьки так само можуть наповнювати портфоліо роботами, які діти виконують вдома.
Екскурсії;
класні вечори;
тематичні свята.
Так можна спостерігати, як дитина поводить себе з батьками, однолітками, вчителем та асистентом вчителя.
Участь у роботі команди супроводу.
Батьки мають обов’язково брати участь у роботі психолого-педагогічного супроводу.
На що звертати увагу, якщо у фокусі батьки?
Досвід виховання дітей.
Прийняття / неприйняття особливостей розвитку дитини.
Необхідність психологічної підтримки.
Необхідність медичного / соціального супроводу.
Індивідуальне / групове консультування.
Психотерапевтичні групи підтримки у соцмережах.
Психолого-педагогічна просвіта.
РИЗИКИ
Небажання батьків звертатись по допомогу.
Неприйняття особливостей розвитку дитини.
Замкненість / усамітнення.
Ухилення від виконання рекомендацій.
Впевненість лише у власній правоті /прагнення до тотального контролю.
Особистісне несприйняття вчителя /асистента вчителя.
Часті зміни своєї позиції щодо освітнього маршруту дитини.
Обмін інформацією необхідний для здійснення необхідної адаптації освітнього середовища до потреб конкретної дитини. Педагогам важливо виокремити відомості про стан здоров’я дитини, успішні методи / техніки навчання, емоційний стан, динаміку розвитку, особисті досягнення, перспективи та інші речі.
Отже, для успішної реалізації інклюзивних програм в закладах освіти надзвичайно важливою є ефективна співпраця педагогів і родин дітей з особливими освітніми потребами.